Wpływ na inne osoby
fot. Pexels.com

Perswazja jest czymś wykorzystywanym na codzień, dodatkowo możesz nie wiedzieć a być ofiarą perswazji. Np. wykorzystują ją rodzice, kiedy próbują nakłonić dziecko do zjedzenia/posprzątania, ale korzystają z niej też sprzedawcy czy twórcy reklam.

Wpływ na inne osoby
fot. Pexels.com

Czym jest perswazja?

Perswazja jest to wywieranie wpływu na ludzkie postawy czy zachowania. Osoba przeświadczona o słuszności pewnej idei może korzystać z siły perswazji, by przekonać innych do swoich racji. W najprostszym języku perswazja polega na przekonywaniu innych do swoich racji – jednak nie stosując manipulacji.
Niektórzy są w stanie skutecznie stosować perswazję niż inni, od czego to zależy? W przypadku tej techniki wywierania wpływu na innych istotnych jest bowiem kilka różnych czynników:
Potwierdzenie społeczne
O wiele łatwiej jest przekonać drugą osobę do poglądów i twierdzeń, które wyznawane są przez jakąś większą grupę ludzi.
Autorytet
Najłatwiej jest wyperswadować coś komuś, korzystając przy tym z autorytetu – czy to swojego własnego (związanego np. z wykonywanym zawodem czy z wysokim wykształceniem), czy też z autorytetu czyjegoś (np. wybitnych naukowców, innych znanych i szanowanych ludzi).
Zasada wzajemności
Ludzie, którzy są za coś wdzięczni są skłonni o wiele szybciej zmienić swoje zdanie dla osoby której są coś winni.
Zasada upodobania
Najczęściej ludzie są bardzo podatni na perswazję płynącą od tych osób, które lubią oraz tych, do których sami są podobni.

Jednak, aby być osobą mającą większy wpływ na innych warto zadbać o swoją prezencję – posługiwać się odpowiednim językiem, mową ciała. Perswazja ma największą siłę, gdy przedstawiamy korzyści, z jakimi wiąże się przyjęcie naszej propozycji czy zgodzenie się z naszymi poglądami.

Perswazja a manipulacja

Perswazja jest głównie wykorzystywana nieświadomie, jednak chcąc zacząć posługiwać się nią celowo warto wiedzieć jak odróżnić ją od manipulacji. I perswazja i manipulacja służą wywieraniu wpływu z wykorzystaniem podobnych metod, ale towarzyszą im różne intencje. Perswazji dokonuje się z myślą o korzyści innych osób lub ogółu. Manipulacja służy realizacji własnych interesów bez troski o dobro innych. Perswazja charakteryzuje się otwartością, a manipulacja jest zwykle ukryta, by osoby poddawane jej wpływowi nie zdawały sobie z niej sprawy.

Rodzaje perswazji

Perswazja przekonująca – wykorzystywana jest w życiu codziennym – stosowana tak jak wcześniej wspomniano do przekonania kogoś do swoich racji.
Perswazja nakłaniająca (zwana też propagandą) skierowana jest do jakiejś danej grupy osób w celu nakłonienia ich do poparcia konkretnego poglądu lub idei.
Perswazja pobudzająca (agitacja) – podobnie jak propaganda ma na celu przekonanie pewnej grupy do jakiegoś poglądu, jednak jej dodatkwym celem jest wywołanie przez odbiorcę konkretnej reakcji.

Rodzaje perswazji
Fot. Pexels.com

Przykłady stosowania perswazji

Przed stosowaniem perswazji nie da się na codzień uciec, jest obecna prawie w każdej sferze życia – nie ważne czy to podczas rozmowy z dzieckiem, czy zwykłego oglądania telewizji.

Często perswazja stosowana w stronę dzieci może być jedynym działającym sposobem. Rodzice mogą wyperswadować np. zjedzenie warzyw, umycie zębów, naukę czytania itd. Oczywiście wszystko odbywa się w dobrym zamyśle.
Perswazja jest równie chętnie wykorzystywana także w szkołach – nauczyciele mówią uczniom, że muszą się uczyć, aby np. mieć dobrą pracę i dużo pieniędzy. Jednak czasami w szkołach średnich można się spotkać z argumentacją, że nic się nie osiągnie w życiu itd.

Handlowcy podejmują różnorodne próby perswazji np. czasami można znaleźć w hipermarketach lub galeriach degustacje produktów, mają one na celu skłonić klienta do zakupu produktu. Wykorzystywana jest tu reguła wzajemności – klient otrzymujący coś za darmo jest bardziej skłonny kupić to potem.
Perswazją jest również wykorzystywanie znanych i powszechnie lubianych osób w reklamach – kiedy do zakupu jakiegoś środka przekonuje osoba znana, to potencjalni klienci są w stanie szybciej jej uwierzyć, że reklamowany produkt jest dobry.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here