Myślisz, że nauka zaczyna się dopiero w szkole, a wcześniejsze dzieciństwo to lata na zabawę? Mylisz się, cały proces nauki rozpoczyna się o wiele wcześniej niż pamiętamy. Całe życie jest nauką, tylko że z czasem staje się coraz trudniejsza. Jeszcze przed pójściem do szkoły podstawowej każdy z nas uczył się tak jak teraz, jednak nauka ta obejmowała opanowywanie podstawowych czynności – chodzenie, poznawanie smaków, tekstur, dźwięków. Najskuteczniejszy sposób na szybką naukę można zauważyć u dzieci – jest to ich dziecięca ciekawość. Wiadome jest, że kiedy robimy coś bez przekonania, z przymusu, lub jest to dla nas obojętne, jednak kiedy temat jest interesujący to bez problemu jesteśmy w stanie zapamiętać daną rzecz/czynność.

Jak szybko się uczyć?
Jesteś uczniem? Może studentem? Nieważne, na pewno chcesz poprawić szybkość nauki i zapamiętywania. Jednak jest jeden problem, nigdzie nie znajdziesz rewolucyjnych metod. Zamiast tego możesz skupić się na szczegółach – to czym piszesz, na co patrzysz i ile dokładnie odpoczywasz ma gigantyczne znaczenie. Zobacz na co koniecznie musisz zwrócić uwagę. Żeby zacząć szybciej przyswajać materiał, warto abyś zaczął od opanowania kilku nowoczesnych technik, których skuteczność została potwierdzona w wielu badaniach i eksperymentach. Mimo tego, że nie ma drogi na skróty oraz każdy ma trochę inne predyspozycje, te kilka łatwych technik mogą ci naprawdę pomóc.
- Akronimy
Technika ta jest świetnym sposobem do np. nauki listy słówek z języka obcego albo listy zakupów. Technika akronimów polega na utworzeniu słowa z pierwszych liter wyrazów, które chcemy zapamiętać. Jednak wadą może być to, że nie zawsze z liter wyjdzie sensowne słowo, ale można się pobawić. Dodatkowo technika ta, podobnie jak i reszta bardzo angażuje kreatywność. - Mapy myśli
Jest to innowacyjna technika przedstawiania notatek ułatwiająca naukę. Często stosowana jest w książeczkach do nauki dla dzieci. Jej celem jest przyspieszenie i polepszenie efektywności uczenia się. Według twórców tej tehniki podczas tworzenia zwykłych notatek pracuje jedynie lewa półkula naszego mózgu, która odpowiada za logiczne myślenie, słowa, liczby oraz linearność. Metoda ta pozwala wytworzyć efekt trójwymiarowości (zastosowanie kolorów i rysunków) co powoduje uaktywnianie się prawej półkuli mózgu, a w konsekwencji poprawienie naszej zdolności zapamiętywania, czyli odpowiada na pytanie jak się uczyć. Jeśli robisz notatki w zeszycie to jest to idealne miejsce do stworzenia takiej mapy myśli – strzałki, zakreślenia, rysunki. Dodatkowo jeśli jesteś wzrokowcem to przed sprawdzianem wystarczy tylko przerzucić kartki w zeszycie i już!

- Metoda pierwszych liter
Jest ona podobna do metody akronimów jednak zamiast słów, które czasami trudno zapamiętać tworzymy historyjkę. Mózg o wiele łatwiej zapamiętuje wyobrażenia dlatego najlepiej jeszcze wyobrazić ją sobie. Dodatkowo im śmieszniejsza i dziwniejsza jest historyjka, tym łatwiej nam będzie ją zapamiętać. Można stosować tą metodę z dziećmi, powinno im się spodobać – nauka + zabawa. - Zabawa w skojarzenia
Mózg bardzo lubi zabawy i dobrze jest to wykorzystać podczas nauki. Uczysz się języka obcego i nie możesz zapamiętać słówek? Ta technika sprawdzi się idealnie. Tak samo przyzapamiętywaniu ważnych dat lub wartości liczbowych jak np. Mount Everest – 8848 (bałwan, bałwan, krzesło, bałwan). Działa to również na całe regułki, hasła itd.Dzięki temu na konkretne hasło przypomni się np. cała regułka. Każdy może wymyślić sobie swoje własne skojarzenia, nie ma w tej kwestii żadnej zasady, chodzi o to, by były one na tyle zrozumiałe dla osoby tworzącej żeby pozwoliły przypomnieć wszystkie ważne informacje w dowolnej chwili. - Nagrywanie na dyktafon
Może nie jest to żadna specjalna technika, ale możesz zawsze spróbować czy działa. Do nauki może przydać się dyktafon lub telefon z dyktafonem, jest to skuteczna metoda szczególnie kiedy jest się słuchowcem. Materiał, którego trzeba się nauczyć trzeba przeczytać głośno i wyraźnie nagrywając to jednocześnie na dyktafon lub telefon. Przeczytane informacje można odtworzyć i odsłuchać w wolnej chwili lub w drodze do szkoły.