Na pewno nie raz grałeś w gry komputerowe i zapewne nie jedna z nich zachwyciła cię grafiką, animacją, interakcjami itd. To wszystko możliwe dzięki temu, że obecnie proces tworzenia gier wygląda mniej więcej jak proces produkcji filmu! Jak to możliwe?
Kto pracuje przy produkcji gier komputerowych?
Jeszcze kilka, może już kilkanaście lat temu cała ekipa odpowiedzialna za produkcję gry mieściła się w jednym pokoju. Teraz nad tworzeniem pracuje kilka zespołów oraz pracują w wielu studiach i różnych lokalizacjach.
Animatorzy skupiają się w studiu, gdzie z aktorami nagrywają i przetwarzają sekwencje ruchu z wykorzystaniem techniki motion capture – w ruch idą również stroje i green screen. Graficy pracują w biurze, jednak często wykonują wypady w poszukiwaniu inspiracji. Z kolei ekipa odpowiedzialna za wszelkiego rodzaju dźwięki i odgłosy odwiedza praktycznie cały świat: od tropikalnej dżungli z odgłosami tysięcy stworzeń, aż po wyścigowe tory przeładowane rykiem silników. Bardzo często zdarza się, że studia tworzące gry współpracują ze znanymi kompozytorami, którzy razem ze swoją orkiestrą nagrywają ścieżkę dźwiękową dla produkcji. Dodatkowo nie można zapomnieć też o tym, że głosu postaciom często użyczają gwiazdy znane z wielkiego ekranu – bardzo często można je spotkać na różnych wydarzeniach związanych z konkretną grą.
Kolejną grupą są graficy. Ich praca na całe szczęście polega cały czas na tym samym – mogą tradycyjnie projektować obiekty, postacie, lokacje – w szkicowniku, później w ruch idą skanery. Ale z pomocą przychodzi im też technologia i tablety graficzne!
Dodatkowo warto podkreślić, że sam proces tworzenia gier pochłania niebotyczne kwoty rzędu kilku/kilkunastu milionów. Jednak znajdą się też gry, których budżet wynosił kilkadziesiąt milionów dolarów, są to:
1. Grand Theft Auto 4 – 100 milionów dolarów
2. Gran Turismo 5 – 80 milionów dolarów
3. Shenmue – 70 milionów dolarów
4. Too Human – ponad 60 milionów dolarów
5. Metal Gear Solid – 60 milionów dolarów
6. Halo 3 – 55 milionów dolarów
7. All Points Bulletin – 50 milionów dolarów
8. LA Noire – 50 milionów dolarów
9. Final Fantasy XII – 48 milionów dolarów
10. Killzone 2 – 45 milionów dolarów
Jak widać nie są to ,,drobne” kwoty, a już naprawdę konkretne sumy.
Etapy produkcji gier
Produkcja gier nie odbywa się z dnia na dzień, często jest to nawet kilkuletni projekt. A wszystko zaczyna się od pomysłu – tak jak wiele innych rzeczy. Wiadomo można w ciągu kilku tygodni stworzyć nawet w porządku grę, ale jednak warto, aby wszystko było przemyślane.
Od pomysłu powstaje jakiś projekt, a następnie praca nad czymś wstępnym. Dopiero po zatwierdzeniu wstępnym zaczyna się konkretna praca, czyli tworzenie muzyki, dźwięków, grafik, animacji itd. A na końcu i tak są nadal potrzebni testerzy, aby przejść całą grę lub rozegrać wiele meczów. Wszystko po to, żeby gra była dopracowana co do pixela – a tak poważnie to ktoś musi najpierw sprawdzić czy nie ma jakichś błędów, czy gra za bardzo nie ścina itd. Potem wjeżdża etap ewentualnych poprawek i gotowe. Gra skończona!
Pozostało jeszcze tylko zrobić reklamę, która dotrze do jak największej liczby odbiorców, żeby jednak gra przyniosła zyski i dobre opinie.