Parafrazując przysłowie, w dzisiejszych czasach opakowanie tekturowe niejedno ma imię. A zasadzie — wygląd, jak również kształt, wagę, strukturę oraz wygląd zewnętrzny, czy technikę nadruku.
Rynek opakowań w Polsce
Wartość i struktura rynku opakowań odzwierciedla kondycję gospodarczą danego kraju oraz jest pochodną poszczególnych segmentów rynkowych. Według danych Polskiej Izby Opakowań wartość tego rynku w 2018 roku wynosiła około 42 mld zł. W 2025 roku szacuje się, że jego skala wzrośnie do 55 mld zł.
Tektura rządzi!
Co ciekawe, to właśnie segment opakowań tekturowych będzie najbardziej dynamicznie rosnącym obszarem, z czego powinien być zadowolony niejeden producent opakowań. Wynika to m.in. z faktu, że ten rodzaj pudełek obsługuje właśnie handel e-commerce, który ostatnimi laty tak bardzo pokochali Polacy.
Na co warto zwrócić uwagę, wybierając tekturowe opakowania?
Oferta opakowań tekturowych jest niezwykle bogata i z każdym rokiem oferuje kolejne, ciekawe rozwiązania. Dlatego dobrze jest, gdy to ekspert, jakim jest producent opakowań, pomoże w wyborze optymalnej opcji.
Samemu też oczywiście warto zgłębić chociaż trochę wiedzy w tym zakresie.
Rynek opakowań tekturowych można podzielić na kilka kategorii, w skład których wchodzą:
- opakowania jednostkowe z tektury litej,
- opakowania jednostkowe z tektury kaszerowanej, a więc tektury uszlachetnionej, podnoszącej walory estetyczne,
- opakowania zbiorcze,
- opakowania dedykowane branży e-commerce
Należy podkreślić, że dobry producent opakowań ma również w swojej ofercie dodatkowe usługi, jak chociażby konfekcjonowanie towarów.
Wygląd ma znaczenie
W przeważającej liczbie przypadków wygląd opakowania ma bardzo duże znaczenie. Jest przedłużeniem komunikacji marketingowej, zachęca do zakupu, jest wizytówką dla marki. Na szczęście nowoczesny i zaawansowany technologicznie producent opakowań ma do zaoferowania wiele rozwiązań i w tym zakresie. A są to m.in.:
- druk offsetowy — połączony z różnymi możliwościami uszlachetniania zewnętrznej warstwy opakowania,
- druk fleksograficzny — idealny do bezpośredniego zadruku tektury falistej, to połączenie takich cech jak wytrzymałość, oraz nałożenie na opakowanie wielu barw,
- uszlachetnianie druku — czyli zastosowanie lakierów efektownych, różnych technik tłoczeń oraz innych, dedykowanych możliwości zdobienia,
- hot foil stamping — to nakładanie folii na gorąco, wraz z zastosowaniem wytłaczania, umożliwia to uzyskanie efektu trójwymiarowości.
Jakiego producenta opakowań wybrać?
Analizując rynek produkcji opakowań tekturowych, warto zwrócić uwagę na producenta, który działa na szeroką skalę, ma stabilny dostęp do surowca, jest solidnym pracodawcą, jak również ma do zaoferowania najnowsze technologie produkcji i zadruku.
Takim właśnie jest netbox.com.pl, który zatrudnia ponad 500 pracowników i generuje obroty na poziomie ponad 300 mln zł rocznie.