Wymóg widoczności marki online doskonale znają chyba wszyscy przedsiębiorcy. Poszczególne rodzaje marketingu internetowego wydatnie pomagają w budowaniu rozpoznawalności i napędzaniu sprzedaży. Sprawdź, jak efektywnie docierać z ofert i przekazem do swoich potencjalnych klientów!
- Marketing online przybiera mnóstwo form, a do realizacji różnych celów należy dobierać adekwatne typy działań.
- Wartościowy content przydaje się nie tylko do pozycjonowania, ale też zwiększania zaangażowania potencjalnych klientów.
- Marketing internetowy i jego rezultaty są jak najbardziej mierzalne i przewidywalne.
Trudno wymienić wszystkie dostępne kanały i środki cyfrowe – tym bardziej że regularnie powstają nowe serwisy, platformy czy usługi. Wielką nowinką ostatnich lat stały się duże modele językowe (ang. LLM) i uczona maszynowa sztuczna inteligencja, napędzająca m.in. czaty online i generatory wszelkich treści. Jak podkreślają branżowi eksperci na stronie agencji harbingers.io – celem marketingu internetowego nie jest wyłącznie bezpośrednia sprzedaż i kreowanie wizerunku, ale też prowadzenie badań i pozyskiwanie informacji od konsumentów. Bez treści ani rusz.
Content marketing to więcej niż pozycjonowanie stron. Wartościowe treści przyniosą firmie szereg korzyści
Pozycja w wyszukiwarce Google to wypadkowa co najmniej kilkuset czynników rankingowych. Zależy również m.in. od aspektów technicznych (np. szybkości ładowania) czy reputacji stron, które linkują do danej domeny. Wysoka pozycja w SERP-ie na popularne wśród konsumentów frazy zapewnia duży ruch na firmowej stronie www, ale trzeba go jeszcze odpowiednio spożytkować. Do metod zwiększania zaangażowania i tworzenia potrzeb zakupowych wśród czytelników należą między innymi:
- etykietowanie społeczne;
- storytelling;
- FOMO;
- język korzyści;
- efekt częstotliwości;
- przeplatanie tekstu powiązanymi multimediami;
- rozrywka (np. quizy, konkursy z nagrodami);
- call-to-actions;
- personalizowane komunikaty po podjęciu określonej akcji.
E-marketing treści uwzględnia zarówno tekst, jak i zdjęcia, infografiki czy materiały wideo i audio. Dobór optymalnego rodzaju contentu zależy przede wszystkim od charakterystyki promowanej marki/usługi/produktu, celów biznesowych czy preferencji osób z grupy docelowej. Co istotne, istnieją specjalistyczne narzędzia, które dostarczają wartościowych danych. I to na ich podstawie opracowuje się długofalowe plany contentowe. A rezultaty są jak najbardziej mierzalne.
Reklama internetowa ma mnóstwo form. Kampanie Google Ads, influencerzy, social media marketing i inne
- Płatne reklamy – Google Ads to (w dużym skrócie) kupowanie eksponowanych pozycji w wynikach wyszukiwania. Podobne kampanie reklamowe możesz przeprowadzić w mediach społecznościowych, kierując je do określonej grupy odbiorców. Narzędzia pozwalają na bardzo precyzyjne targetowanie.
- Marketing wirusowy – działania zmierzające do tego, by to internauci sami spontanicznie rozprzestrzeniali przekaz i informacje w sieci. Viralowy potencjał mają przede wszystkim filmiki, memy i inne kreacje graficzne. Taki marketing szeptany sprawdza się również na forach, grupach dyskusyjnych i w social mediach.
- Influencer marketing – wszelkiego rodzaju współprace z internetowymi celebrytami. Ważny jest staranny dobór osoby do działań reklamowych, m.in. z uwagi na dopasowanie wartości brandu do postrzegania i siły wpływu infulencera, ryzyko wizerunkowe lub negatywny odbiór nietrafionych akcji.
- Video marketing – treści filmowe, umieszczane m.in. na własnej stronie, kanałach SoMe czy w mailingu, wyjątkowo skutecznie przyciągają uwagę. Wideo może przedstawiać np. aktualności, relacje z ważnych wydarzeń, praktyczne poradniki dla klientów, webinary, przedstawienia i recenzje produktów.
- Marketing społecznościowy – celuje głównie w nawiązywanie trwałych relacji z konsumentami i poznania potrzeb konkretnych odbiorców. To przekłada się na budowanie pozytywnego wizerunku, wiarygodności i zwiększenie świadomości marki. Sprzedaż na portalach społecznościowych zwykle stanowi drugoplanowe działanie. Serwisy o największych zasięgach i potencjale na internetowym rynku w Polsce to YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, X (daw. Twitter), Pinterest, Snapchat oraz LinkedIn.
Do tego można dodać jeszcze działania w komunikatorach, newslettery, aplikacje mobilne, zewnętrzne reklamy banerowe, podcasty, afiliacje i wiele innych środków komunikacji. Praktycznie każda forma marketingu internetowego w jakiś sposób przenika się z pozostałymi. Dlatego tak duże znaczenie ma staranne przygotowanie strategii i zachowanie spójności we wszystkich kanałach.
















